Závodění na Sosně

DSC_4677V blízkosti České Lipy se nachází jeden z nejznámějších menších závodních okruhů v Čechách – Autodrom Sosnová. Většina ostatních malých tratí (např. Vysoké Mýto nebo Písek) jsou původně určené proto zápolení motokár. Naproti tomu Sosnová bývala tratí autokrosovou, a proto se od nich částečně liší. Na zadním úseku trati, i přes asfaltový povrch, bývá často bláto, mokro, či obojí, což je dáno původním šotolinovým povrchem. To na ovladatelnosti vozu zrovna nepřidá.

DSC_4646
Zadní, původně šotolinová část

Tento okruh je dějištěm tradičního zimního seriálu Mogul Driving Cup. Koná se od října do března, takže si jezdec velmi pravděpodobně užije i jízdu na sněhu. I když zrovna nechumelí, kraj okolo České Lípy je v zimních měsících znám nevyzpytatelným počasím a častými dešťovými srážkami. Takže si jezdci procvičí ovládáni svého vozu za všech podmínek. Možná právě proto se na tomto seriálu potkávají jak amatérští závodníci, tak polo až úplní profesionálové, kterým připadá zimní pauza příliš dlouhá. Délka asfaltové plochy a její členitost umožňuje organizátorům pokaždé trať postavit trochu jinak.

DSC_4590
Sjezd z mostku

Další zajímavostí tohoto okruhu je strmý dřevěný mostek přes trať, který se však tradičně stává součástí závodní dráhy až při posledním závodě. Mostovka je tvořena z dřevěných prken, což může dělat některým jezdcům problémy, zejména za mokra. Nezbytným prvkem techniky průjezdu je nebát se a hlavně při prudkém sjezdu dolů nebrzdit, spíše ještě trochu přidat plyn, jinak může dojít k nepěkné polízanici.

DSC_5029
Škoda 130 L/R v akci

Délka jednoho okruhu je vetšinou okolo dvou kilometrů. Po seznámení s tratí a měřeném tréninku jedou závodníci třikrát tři okruhy. Z těchto devíti jízd se sčítají pouze čtyři nejrychlejší. Toto dává prostor pro pilování ideální stopy a techniky jízdy a také pro určitý risk a jeho nápravu, pokud se nevydaří. Celá trať je ovšem poměrně bezpečná s širokými únikovými zónami a bezpečnostními prvky z pneumatik. Nejrychlejší závodníci běžně dosahují rychlostního průměru nad 80 km/h.

DSC_4535
Moje maličkost, v mém voze Ford Puma 1.7vct

Tento podnik je ideálním prvním krokem pro začátek okruhového závodění. Účastníci jsou totiž rozděleni do tříd zhruba dle objemu a výkonu svých vozů, takže se nemůže stát, že soupeří třeba Škoda Felicia s Mitsubishi Lancer Evo X. Mezi závodníky panuje velmi přátelská atmosféra a každý je připraven pomoci, buď radou či třeba půjčením chybějícího kusu nářadí. Na trati a v depu se potkávají jezdci všech věkových kategorií, od čerstvě náctiletých po ctihodné kmety. Pro všechny milovníky oleje, benzínu a vůně spálených pneumatik je tento podnik ideálem příjemně stráveného víkendového dne.

Comments

comments